Schauspiel

Moby Dick

based on the novel by Herman Melville

Dates and tickets

Fri, 24.01.2025 | 19:30 h
Ballhof Zwei |  
Premiere |  

Further dates are being planned.

„Ich versuche alles, ich erreiche, was ich kann.“

Quer durch die Weltmeere jagt Kapitän Ahab den sagenumwobenen Moby Dick. Einst war es dieser weiße Wal, der ihm im Kampf das Bein abriss. Seither sinnt Ahab auf Rache. Seiner Besatzung verspricht er als Belohnung für die Sichtung des Tieres eine Golddublone. Spätestens da wird den Männern klar, dass es bei dieser Fahrt um weit mehr geht als nur um den Walfang. Melvilles Roman ist nicht nur die große Abenteuergeschichte, als die er seit seiner Veröffentlichung 1851 in die Weltliteratur einging. Auch in seiner Erzählweise war Melville mit Moby Dick seiner Zeit weit voraus. Es geht um die existenziellen Fragen des Menschseins, um den epischen Kampf zwischen Gut und Böse, die Übermacht der Natur, Kapitalismus und Ausbeutung. Regisseurin Jessica Weisskirchen untersucht in ihrer ersten Arbeit am Schauspiel Hannover eine Gruppe von Männern, die sich dem Fanatismus des Einzelnen beugt und dadurch in den Abgrund gerissen wird.

Captain Ahab hunts the legendary Moby Dick across the oceans. It was this white whale who tore off Ahab’s leg during their skirmish. And Ahab has been plotting his revenge ever since. He promises his crew a gold doubloon for sighting the animal, and now they know that this journey is about much more than whaling. Herman Melville’s novel is more than just the grand adventure story as which it entered into the canon of world literature after its publication in 1851. Melville’s narrative style in Moby Dick was also ahead of its time. In addition to the struggle with and the search for the white whale, the novel also deals with the existential questions of being human. It is about the epic fight between good and evil, nature’s superior power, capitalism and exploitation. Ahab is confronted with a profoundly human dilemma: He not only wants to vanquish and own Moby Dick – he wants to destroy him. Only one of them can continue to traverse the seas. But Ahab’s obsession ends in self-destruction.
In her work, director Jessica Weisskirchen often analyses the construct of rulership. In her first production at Schauspiel Hannover, she takes a look at a group of men who defer to the fanaticism of one individual and are dragged into the abyss as a consequence.

Regie Jessica Weisskirchen
Bühne und Kostüme Wanda Traub
Choreografie Michael Bronczkowski
Dramaturgie Vanessa Hartmann